NAILS FOR DAYS

For noen måneder siden gikk jeg og tenkte litt på å starte en podcast. Det vil si, en bekjent av meg tok kontakt og lurte på om jeg kunne tenke meg å lage en podd sammen. Etter noen ukers idémyldring kom jeg frem til at jeg ikke hadde lyst til å prioritere å bruke tid på det akkurat nå (noe jeg er litt glad for nå, siden det de par siste månedene plutselig føles som annethvert menneske i dette landet har en podcast, og det er begrenset hvor mye tid og tålmodighet folk har med random mennesker som sitter og kakler om løst og fast). MEN det kom en del bra ideer ut av at jeg vrengte hjernen i jakten på ting å podde om, som jeg tenker egner seg vel så bra her på bloggen.

En av dem var å dele tips og anbefalinger om ting og produkter som gjør det lettere å være oss (les: damer i 20-, 30- og 40-årene). Og her kommer det første tipset: En neglelakk! 💅🏼💅🏼💅🏼

Jeg får nemlig, til min store begeistring og stolthet, ofte spørsmål om jeg får fikset neglene profesjonelt. Næh! Det marerittet der er jeg ferdig med.

Som den jåla jeg er, kom jeg for et par år siden i skade for å havne i et to år langt avhengighetsforhold til en neglsalong på Majorstua i Oslo. Det startet med en shellac-behandling, som rett og slett er neglelakk som varer helt til den enten vokser ut eller fjernes profesjonelt med en slags sliper. Ettersom jeg ikke hadde tålmodighet til å vente på at det hele skulle vokse ut – og det ikke var særlig lekkert med knallrød neglelakk på halve neglen heller – gikk jeg etter to uker tilbake til salongen for å fjerne (den fortsatt overraskende glansfulle!) lakken som nå hadde vokst noen millimeter opp fra neglebåndene. Men da den strenge vietnamesiske damen med munnbind spurte meg om hvilken farge jeg ville ha denne gangen, klarte jeg rett og slett ikke å la være å velge meg en ny farge. Og da var det gjort.

Problemet med shellac er at når den fjernes, sliter slipingen en god del på din egen negl. Etter et par runder blir det en ganske smertefull affære, i tillegg til at neglen blir tynn og kjip. Så, da jeg to-tre uker senere var tilbake for å fjerne min andre runde med shellac, ble jeg anbefalt en forsterkning av egen negl før de la på ny shellac. Det tok meg faktisk noen måneder å forstå at denne forsterkningen er det samme som fake negler. Forsterkningen kan bestå av gele eller akryl, og du kan velge om du vil beholde din egen lengde eller forlenge neglen med en påsatt tipp. Da jeg oppdaget dette var jeg uansett in too deep. Det endte med at jeg hver tredje uke i to år troppet opp hos de sure men akk så flittige og flinke negldamene i Majorstukrysset. Jeg beholdt min egen lengde hele veien, men jeg hadde et gelelag utenpå neglene.

Neglene mine så stort sett nylakkerte ut i de to årene dette eventyret varte, men etterhvert syntes jeg det harde laget utenpå ble litt upraktisk – og litt småekkelt. Jeg ville bare ha helt vanlige naturlige negler. En dag mannet jeg meg dermed opp og ba den strenge damen om å fjerne hele dritten og legge på helt vanlig blank lakk. Da var neglene mine så tynne og ødelagt at hun ikke ville la meg gå ut derfra uten å dekke dem til med farget lakk. Det tok noen måneder før mine egne negler vokste skikkelig ut igjen, noe som i seg selv er veldig digg, men jeg har savnet den plettfrie lakken som varer og varer. Helt til denne lakken ved en ren tilfeldighet kom inn i livet mitt!

Jeg er sikkert ikke alene om å ha kurver og tasker fulle av neglelakk i alle regnbuens farger. Det som likevel er litt demotiverende med å bruke dem, er at det tar SÅ lang tid å legge på to jevne lag og så tar det seriøst ÈN dag før lakken begynner å falle av. Særlig nå på sommeren når vi utsetter hendene våre for mye mer enn ellers, føles det nesten litt bortkastet å bruke tid på å legge på neglelakk. Men så er det jo nå man er brun og endelig kan bruke de knæsje fargene som bare ser skrullete ut fra oktober til april. First world problem, but still a problem.

Glem lakkene som lover å vare i opptil sju dager og hjemme-shellac-greier til mange penger. Jeg har funnet vidunderlakken Shellfix Resistant Micro Cell 2000 som gjør at alle neglelakkene du har i skapet blir supershiny, varer mye lenger og tåler en trøkk! Start med base coat (om du driver med den slags, selv gjør jeg det i blant og burde sikkert gjort det alltid, for det skal beskytte neglen fra å bli gul?), kjør to runder med vanlig farget lakk og til slutt ett lag med denne livredderen oppå. Voila!

ptr

Som om det med varigheten ikke var nok, så får shellfix neglelakken til å tørke på bare sekunder. Vær så god og god helg! ❤

PS. Til dere som spør om hvordan det går med forsøket vårt: Det kommer når jeg er klar. Om du vil få med deg alt jeg skriver og sier om både det og annet, må du gjerne følge meg på Instagram (@minalundeno) og like siden min på Facebook (https://www.facebook.com/minalundeno/).

NB! Dette innlegget er ikke reklame. Her hos meg vil dere aldri være i tvil om jeg har fått betalt for å omtale et produkt eller en tjeneste. Jeg kommer aldri til å skrive noe jeg ikke mener, men om det ligger et samarbeid bak, vil jeg merke det tydelig.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg