SKADEFRYD, IVF OG RUSSLAND

Altså, er det lov med en lille smule skadefryd? Jeg bare ser for meg de som skrøt av at de hadde booket en uke eller to et eller annet sted sør i Europa lenge før noen visste at det ventet en rekordsommer her på bjerget. Som satt nede i Syden med den ironiske oppblåsbare flamingoen sin og ventet på at skyene skulle forsvinne og temperaturen stige nok til at de orket å sjøsette dyret, mens de irriterte seg over bildene fra de der hjemme. Der hjemme i Norge, der den sjukeste sommeren noensinne bød på uke etter uke med temperaturer som ikke falt under 30 om dagen og 20 om natten. Og så kom de hjem og det bar rett på jobb, mens gradene fortsatte å krype oppover. Trøstet seg selv med at det er jo ikke så lenge til Øyafestivalen da, så da får vi også vår share av tidenes norske tropesommer. Men så innså de at faen, vi har jo bare fredags- og lørdagspass for vi jobber jo den uka. Da kastet de seg på Øya-børsen på Facebook og Twitter og maste hull i hodet på alle sine femten hundre venner for å finne noen som ville selge festivalpass. Eller bytte et mot helgepass med mellomlegg. Eller noen som bare ville selge onsdagspass eller torsdagspass eller begge deler. Endte opp med å betale masse mer enn nødvendig for å sikre seg inngang alle dagene på Øya, men følte seg som vinnere likevel for dette skulle jo bli sommerens vakreste eventyr. Tryglet sjefen om fri de to ekstra dagene, men fikk det ikke fordi det var for kort varsel og fortsatt ferieavvikling og fant til slutt en kollega som kunne ta torsdagsvakten din mot at du tok kveldsvakten hennes på nyttårsaften. Fikk ikke ordnet fri onsdag, men tenkte at det går bra, får bare komme til konsertdagen man har betalt i dyre dommer for etter jobb, dette blir en så episk avslutning på sommeren at det er greit å komme først flere timer etter at konsertene har startet. Var naturligvis for kul til å snakke med de andre om hva de skulle ha på seg, men fant, vasket og la frem nøye utvalgte shortser og topper og hatter og sko og vesker og solbriller til alle fire dagene. Nå kan de fire eventyrlige coachella-i-norge-dagene bare komme! Og så våkner du onsdag morgen og ser ut vinduet. Tror du har mareritt, gnir deg i øynene og sjekker yr.no. Neida, du drømmer ikke, det har seg rent faktisk sånn at den dagen Øya starter faller på nøyaktig samme dag som det absolutt kjipeste været i Oslo og omegn på tja, hva da, fire måneder. Hahaha! Jeg tør vedde på at hele eller deler av denne beretningen stemmer for en ikke ubetydelig gruppe av de som står og vugger under paraplyene i Tøyenparken akkurat nå. Det koser jeg meg litt med da, her jeg sitter og sånn egentlig kjenner på hvor gammel og ferdiglevd jeg føler meg som ikke har vært på festival på flere år. Jaja, jeg håper jo de får litt finvær òg da. 

Selv har jeg denne sommeren tatt en pause fra barnløsheten. Jeg er jo stadig barnløs, men dere skjønner hva jeg mener. På forsommeren bestemte vi oss for å droppe det siste ivf-forsøket hos klinikken i Oslo, og se ut av Norge. Etter et seminar og en konsultasjon med den russiske fertilitetsspesialisten dr Olga Zaytseff i begynnelsen av juni, bestemte vi oss for at vår videre behandling skal foregå i St Petersburg, der hun jobber. Vi ble bedt om å ta en del prøver, samle og sende over journaler, og så skulle vi sette opp en slagplan etter det. Jeg så raskt for meg at tiden frem mot vi fikk startet på nytt opplegg kom til å bli en waiting game av den sorten bare dere som er i samme båt kjenner bunnløsheten til, så jeg bestemte meg rett og slett for å ta litt fri i sommer. Og det angrer jeg virkelig ikke på. For en sommer vi har hatt! Jeg har faktisk lyktes med å bry meg om litt andre ting, drikke litt mer vin og ikke se på kalenderen med syklusbriller. 

Men i dag har vi altså hatt et telefonmøte med vår nye lege og lagt opp nytt løp. Det blir tur til St. Petersburg i oktober! Jeg skal prøve å poste et innlegg i løpet av uka om hvorfor vi har valgt å gå for akkurat denne klinikken. Jeg tenker også å skrive litt om hva slags opplegg vi nå går i gang med, for å gi et bilde av hvordan forsøket rent konkret skiller seg fra forsøkene i Norge. Men jeg må bare si, uansett hva resultatet av behandlingen blir, at jeg skulle ønske vi hadde gått til denne legen og klinikken fra begynnelsen av. Den kunnskapen, tilstedeværelsen og genuine interessen dr Zaytseff utviser er, etter vår erfaring så langt, unik. Man ser også av resultatene hennes at hun virkelig vet hva hun driver med. Går det ikke hos henne, tror jeg seriøst ikke det går noe sted. Hun kommer til Oslo igjen om et par uker, så om du vurderer ditt neste skritt i fertilitetsbehandling, ville jeg absolutt fått med meg seminaret hun holder på Litteraturhuset 22. august. Hun pleier også å bli i byen i noen dager etter seminaret og tilbyr gratis konsultasjon til dem som ønsker. 

Ha en fin kveld da, uansett om du er på festival eller ikke!

4 kommentarer
    1. Ønsker deg og dere lykke til.
      Personlig valgte vi Haugesund pga suksessrate de hadde, og etter 8års prøving ble jeg gravid på 1?ste ivf forsøk.

    2. Hei!
      Så utrolig spennende! Vi er også på leting etter klinikker.. Slik jeg har forstått er det vel IVF dere gå for. Vi har dessverre måtte gå for eggdonasjon da jeg har verdier som viser overgangsalder.. Blir veldig spennende å høre om hvorfor dere har akkurat valgt denne klinikken😊. Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg