AFTER THE FINAL DOSE

Takk for alle omtenksomme kommentarer og raus deling av egne historier her på bloggen! Jeg skulle egentlig skrive dette som en kommentar under forrige post. Men etter jeg skrev om vår opplevelse ved fertilitetsklinikken AVA-Peter i St. Petersburg, har det strømmet på med så mange eposter og meldinger, at jeg tenkte det – eller dere (som er spesielt interesserte) – fortjente et slags «etter-innlegg». En sånn «After the final rose»-episode på The Bachelor, der man går gjennom reaksjoner og er etterpåkloke. Neida, jeg bare leste kommentarene og fikk et behov for å utdype et par ting. 

Et lite throwback til sommer og kveldssol.

Her på bloggen har flere kommentert at de har hatt positive erfaringer fra samme klinikk. Jeg synes det er veldig all right å lese om de gode opplevelsene. For jeg vet hvor kjip denne situasjonen er i utgangspunktet, hvor følsom man blir av å være i den og hvor viktig det da er å føle seg ivaretatt når man gjennomgår behandling. Det var nettopp på grunn av de gledelige historiene vi hørte i forkant, at vi valgte å gå for en så intim og sensitiv behandling i et, for oss, såpass ukjent og kaldt land som Russland. Vi ville også være et av de parene som har hatt x antall mislykkede forsøk her hjemme, men kommet i mål hos denne doktor Olga! Dessverre ble prisen – ikke den som måles i kroner og rubler – for høy for oss å betale. Etter opplevelsen i St. Petersburg, kjente jeg for første gang siden vi for fem år siden fikk beskjeden om at det kunne bli vanskelig for meg å bli gravid, genuint på lysten til å drite i hele greia. 

Vår opplevelse ble nemlig noe ganske annet enn de historiene vi hadde hørt. For det oppstår ulike situasjoner som skaper ulike behov. Vi har alle våre egne definisjoner av hva som gir trygghet. Vi måler kvalitet etter forskjellige standarder. Vi vekter viktigheten av ulike faktorer forskjellig.

Etter at jeg fortalte om vår erfaring fra AVA-klinikken i St. Petersburg på bloggen, har jeg fått meldinger fra flere kvinner i 30- og 40-årene som har hatt vonde historier å fortelle fra samme klinikk. En av dem lyktes faktisk med å få barn der også. Kvinnene har ikke orket å fortelle om sine opplevelser til noen, fordi de har følt seg «dumme» og følt det som «nedrig» å ha latt seg «lokke». Det er unektelig lettere å fortelle en solskinnshistorie enn det er å dele en beretning om å ha blitt behandlet dårlig i en hjelpeløs situasjon som man selv er delvis ansvarlig for å satt seg i. For en ufrivillig barnløs kvinne er det vondt å innrømme at hun, i sin intense jakt på en baby – noe som for de fleste andre nærmest bare kommer av seg selv –  har latt seg herje med i utlandet. Man kan bli redd for å fremstå desperat. Man kan bli redd for å havne i samme kategori som damer som går til spåkoner for å finne retning i livet. 

Jeg tror på både de positive og de negative erfaringene, dog jeg undres over dem som har lest mitt forrige innlegg og likevel anbefaler nevnte klinikk til «alle». Denne litt aggressive formen for tilbakemeldinger og motstand mot kritikk styrker mitt inntrykk av at en del av dem som har vært hos denne legen og klinikken har blitt en slags menighet og våpendragere for doktor Olga & co. Ved anonymt å anbefale «alle» å reise dit – jeg antar anbefalingen også inkluderer eksempelvis dem som lider av en alvorlig grad av endometriose eller andre tilstander som medfører økte smerter under og etter uttak – fraskriver man seg i tillegg et ansvar som følger med en slik anbefaling, til mennesker som potensielt befinner seg i en svært sårbar situasjon. Det tenker jeg man skal være litt forsiktig med.

Og så tenker jeg at det for meg, som blogger om dette fremdeles så tabubelagte temaet, er viktig å være ærlig om egne erfaringer. På samme måte som jeg har vært ærlig om bakgrunnen for at vi i det hele tatt valgte å reise utenlands, og om episodene som førte til at vi ikke lenger hadde tro på den kompetansen vi møtte her i Norge. Jeg mener fortsatt, slik jeg skriver i innlegget, at kompetansenivået i Russland ser ut til å være betydelig høyere enn det er jevnt over her til lands. Men pasientbehandlingen og følelsen av trygghet under vårt besøk ved denne klinikken var milevis unna – og under – hva vi har opplevd her i Norge, både offentlig og privat. Ut fra vår erfaring – som for å være ærlig satte en støkk i meg, dyttet meg mange skritt tilbake og ble en stor tilleggsbelastning i en allerede blytung prosess – kan jeg ikke ikke anbefale denne klinikken til mine lesere. 

15 kommentarer
    1. “Jeg tror på både de positive og de negative erfaringene, dog jeg undres over dem som har lest mitt forrige innlegg og likevel anbefaler nevnte klinikk til «alle». Denne litt aggressive formen for tilbakemeldinger og motstand mot kritikk styrker mitt inntrykk av at en del av dem som har vært hos denne legen og klinikken har blitt en slags menighet og våpendragere for doktor Olga & co. Ved anonymt å anbefale «alle» å reise dit – jeg antar anbefalingen også inkluderer eksempelvis dem som lider av en alvorlig grad av endometriose eller andre tilstander som medfører økte smerter under og etter uttak – fraskriver man seg i tillegg et ansvar som følger med en slik anbefaling, til mennesker som potensielt befinner seg i en svært sårbar situasjon. Det tenker jeg man skal være litt forsiktig med.”
      Jeg for min del tenker det samme om å fraråde “alle” å bruke denne klinikken, da akkurat denne klinikken har vært redningen for mange. Det kan potensielt føre til at noen ikke tørr å dra dit, og dermed går glipp av sitt ønskebarn. Det skal man også være forsiktig med. Det var hele grunnen til at jeg følte for å kommentere forrige innlegg.
      Menighet for Olga & co?? Det er det dummeste jeg har hørt. Vi som har vært der har fått/får hjelp med vårt fertilitetsproblem, og blitt fornøyde. De fleste av oss har jo x antall forsøk fra både Norge og Sverige før vi endte opp på AVA-peter, og har erfaring nok til å uttale oss.

      1. Hei Tone
        Jeg tolker det dithen at du har vært hos Olga, kunne du tenkte deg å dele reise med deg? Ikke her selvsagt, men måtte forsøke et sted.

    2. Hei og takk for at du leser denne bloggen! Selvfølgelig kan jeg ikke «fraråde alle» fra å gjøre noe som helst, og det har jeg heller ikke gjort. Samtidig har jeg ikke samvittighet til å la en anbefaling for en klinikk som har påført meg traumer stå på bloggen min, så jeg trosser ubehaget det medfører og deler opplevelsen. Det kan nesten se ut som du tror jeg lyver om det jeg har opplevd, gjør du det? Eller mener du at jeg ikke burde ha fortalt om den? Du skriver at dine mange forsøk har gitt har deg erfaring nok til å uttale deg, men jeg mener du hadde hatt rett til å uttale deg om du bare hadde hatt ett eller ingen også. Men om du selv er eller har vært i denne situasjonen, så vet du uansett at det er et sårt tema for mange. Derfor er det fint å lese hverandre nøye før vi kommenterer, og at vi prøver å bruke innestemme når vi prater med hverandre.

    3. Syns det er fint at du deler dine erfaringer, på samme måte som at de som har andre erfaringer deler sine! Så flott at mange er uenige med deg, ingenting er bedre enn at folk er fornøyde med sin behandling! Det betyr likevel ikke at du, og andre, ikke har opplevd dårlig behandling, og det gir definitivt ikke de med gode opplevelser større rett til å fremme sine erfaringer! Det finnes stort sett stor variasjon i erfaringer fra IVF klinikker, og da mener jeg alle klinikker. Selv de som omtales udelt positivt. Selv syns jeg det er mye lettere å dele positive opplevelser i denne prosessen, og tier der jeg ikke kjenner meg igjen i andres positive erfaringer.
      Vi er da alle individuelle mennesker som tar våre egne valg, og vi velger selv på hvilke grunnlag vi skal ta disse valgene. Jeg er iallefall glad for å høre flere sider av et mulig behandlingsvalg, og jeg vil helst høre om dette før jeg tar mitt valg. Om ikke annet så er jeg iallefall bedre rustet til å takle de mulige fysiske eller mentale barrierer som måtte dukke opp… Så takk for at du deler!!!

    4. Jeg synes at du skriver svært klokt, balansert og nøkternt om dine erfaringer fra St. Petersburg Mina, helt i tråd med hvordan du ellers skriver om ufrivillig barnløshet. Jeg har kun erfaring fra norske ivf-klinikker, og har ikke stilling til utenlandske klinikker enda. Det er svært nyttig å lese om andres erfaringer og jeg er svært takknemlig for alle historiene som deles. Men jeg synes at det er underlig at noen må ta «til motmæle» da de hører om negative erfaringer fra steder de selv har vært fornøyde. Det gjør jo ikke din erfaring mindre sann! Det er jo også som regel de positive historiene som kommer frem fra Ava Peter, og jeg har lenge savnet en mer balansert diskusjon om behandlingen de tilbyr der, inkludert den massive medisineringen som beskrives på ulike fora. Alle som har vært ufrivillig barnløse vet hvilken enorm psykisk belastning det er, hvor mange velmenende (og ubrukelige) råd vi får og hvordan man i perioder kan oppleve å stå uten forståelse. Vi har ekstra gode forutsetninger for å forstå at alle kan ha forskjellige opplevelser av det som sannsynligvis er helt ulike møter med forskjellige leger, hvor faktorer vi overhodet ikke har kontroll på påvirker utfallet og hvor overføringsverdien til en annen person med et annet medisinsk utgangspunkt er begrenset. Takk for at du fortsatt skriver og deler Mina!

    5. Det er jo helt skremmende og påfallende hvor like alle disse “anbefalingene” og “positive erfaringene” er i skrivemåte og ordlyd, nesten så man kan tro de ikke er skrevet av flere unike fornøyde kunder..!

    6. Jeg syns det at du er veldig tøff som deler, og at andres både positive og negative erfaringer er nyttige når man selv skal velge klinikk. Men jeg er ikke enig i at de positive tilbakemeldingene fremsto som «aggressive» eller som en «våpendragere» for Olga. Jeg syns kommentarfeltet hadde en saklig debatt, hvor det fremkom at folk hadde hatt ulike erfaringer med klinikken, også må hver gjøre sitt eget valg basert på dette. For min del er nok Russland ikke aktuelt etter å ha hørt din historie. Håper dere finner en klinikk som tar godt vare på deg neste gang.

    7. Jeg kan jo dele våre erfaringer som førte til at vi valgte en annen klinikk i utlandet enn AVA i Russland. Jeg opplevde rett og slett et ganske stort salgspress fra dem, både på e-post og i Skype-samtaler, som for oss i vår situasjon ble helt feil. Nå jobber jeg med markedsføring og er kanskje ekstra var på det, men hver gang var det helt tydelige forsøke på å “close” dealen og få oss til å betale. Jeg skjønner selvsagt at de skal selge sine tjenester, men det ble for aggressivt. I tillegg har min samboer god kjennskap til Russland fra før og dine erfaringer fra klinikken kommer ikke som en stor overraskelse på han. Det er ikke slik at menneskene er mer uhøflige eller strenge, men det er rett og slett en kulturgreie på hvordan man yter service og behandler pasienter i en sårbar situasjon. Jeg har hørt fra andre at de har hatt god oppfølging på selve klinikken av noen som snakker godt engelsk, men der kan du rett og slett har vært uheldig at vedkommende ikke var på jobb. Er det slik at det har skjedd med deg, skjer det garantert også med andre, så jeg synes helt klart det er på sin plass at du advarer om dette. Om ikke annet er kanskje folk litt bedre forberedt og slipper å bli så overrasket eller skuffet fordi man ser for seg noe helt annet.

    8. Så utrolig trist du fikk denne opplevelsen! Jeg har selv vært der og kjenner meg igjen i noe av kritikken din. Jeg hadde også forventet å bli møtt av vår koordinator – men avfeide dette med at vi var der midt i ferietiden. Men snakket med henne på telefon. Dessuten hadde jeg vel også forventet å møte legen vår mer enn til selve inngrepene – vi fikk utført eggdonasjon. Likeså at lokalene var spartanske. Til tross for at de ligger i byens paradegate.
      Jeg fikk på forhånd utført hysteroskopi – et operativt inngrep som kartlegger livmoren og om noe er galt – og ble behandlet på et moderne sykehus utenfor byen – gratis, og alt i regi av AVA-Peter. Tror klinikken hadde tjent på å bruke disse lokalene til alle inngrep. Der hadde jeg dessuten en egen koordinator fra AVA-Peter.
      Hun var utrolig varm, perfekt i engelsk og utrolig tillitsvekkende.
      Hun møtte meg også på klinikken i byen dagen da eggdonasjonen skulle skje.
      På kontorene på klinikken fikk jeg snakke med sykepleiere som kunne perfekt engelsk, men der selve inngrepet skjedde så var kunnskapene mer begrenset.
      Tror også det er lurt å komme en dag før inngrepet; da kan man slappe av og gjøre seg mentalt klar for inngrepet og få mer ro. Plutselig er flyet forsinket og det er nok innvendig stress fra før.
      Jeg må jo innrømme jeg hadde noen fordommer om Russland og fikk mer ro av å være i byen og se denne grandiose flotte byen.
      Jeg er så heldig å ha blitt gravid – med babygaranti- og er sikkert farget av dette, men må si meg enig i rosen du gir klinikken for den den individuelle oppfølgingen de gir. Har forsøk i Norge og Spania bak meg og opplevde dette som samlebånd, der jeg aldri ble ordentlig undersøkt. Bare en standardisert behandling. I Russland var dette helt annerledes. På AVA-Peter oppdaget de både en polypp som hindrer embryoet å feste seg, trang kanal for egget å passere og dessuten såkalt antifosfolipid syndrom, økt risiko for abort og blodpropp.
      I Spania fikk jeg samme opplevelse som deg; når pengene var betalt og graviditet ikke oppnådd, så mistet de litt interessen. Slik opplevde jeg det ikke i Russland, men nå valgte jo vi baby-garantien med tre forsøk.
      Håper uansett at du kommer frem til en avgjørelse som er riktig for deg og ønsker deg all mulig lykke til!

    9. Hei Mina❤️ Har lest bloggen din lenge, aldri kommentert. Vi har svært like erfaringer.. 4 år med prøving her, utallige hormonkurer, mange mislykkede ivf forsøk og mange operasjoner for endometriose og Adenomyose. Har alltid fortsatt i kampen fordi leger hele tiden sa til oss at det ville nok gå til slutt. Til slutt holdt det på å ta livet av meg, bokstavelig talt. Vi orket ikke mer og ga opp. Og ville bare si- at etter noen år på å krype seg opp fra det helvete vi var i.. så er jeg overrasket over hvor lykkelig og hel man også kan føle seg uten barn. Selv om jeg aldri ville trodd det da jeg var der nede. Skulle så ønske at alle disse menneskene som plantet dette falske håpet i meg, kunne sett hvor galt det var. Ønsker deg alt godt i veien videre❤️

    10. Så utrolig trist å høre at du ikke har følt deg tatt vare på! I en slik sårbar situasjon er det medmenneskelige et utrolig viktig aspekt, og jeg tenker at det er noe man også betaler for, så vel som behandlingen i seg selv.

      Vi kommer mest sannsynlig også til å måtte reise utenlands, med mindre det klaffer med vår siste eskimo-blasto neste mnd. Da blir det trolig eggdonasjon i Spania. Vi har hørt og lest mye fint om Spania, men det er vanskelig å føle seg helt trygg likevel. Skulle ønske vi slapp å reise ut av landet for å få behandling, det er en stressende nok prosess i seg selv.

      Det er utrolig fint for oss som “kommer etter”, at du deler dine ærlige erfaringer om behandlingen du har fått. Vi trenger å høre alle sider, ikke bare solskinnshistoriene som ofte blir trukket frem. Men de er nok enklere å fortelle enn de vonde. Så tusen takk for åpenheten, det hjelper mange flere enn du tror.

      Mvh. Mari Børset,
      http://www.babydrom.wordpress.com

    11. Jeg beklager at du har hatt en dårlig opplevelse. Disse behandlingene er de vanskeligste tingene man bør tåle. Du må være god til deg selv og gi deg tid til å helbrede. Men jeg må si, det har en sterk kontrast til min erfaring med klinikken skjønt. Min reise har ikke vært den letteste, men jeg har alltid følt støtte fra legene og hele laget. Vi har blitt velsignet med vårt mirakelbarn etter tre forsøk.

    12. Hei BA
      Jeg søker opp det jeg kan om klinikken i søk etter korrekt klinikk og lurer på om du vil dele din erfaring med meg (og min sambo) som ønsker å se på mulighetene hos Ava. Men syns det er vanskelig å ta valget på klinikk, samt at vi vurderer babygarantien og vil gjerne høre litt hvordan dere gjorde dette. Og om du har mulighet til å dele hva det ble totalt for prosessen.
      Mvh Pia

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg