MEN HELGEN MIN FÅR DU ALDRI!

Vips, vaps, vops så var vi igjen på trappene til enda et forsøk på å gjøre et forsøk i naturlig syklus. Skjønt jeg vet vel allerede her og nå at det skal godt gjøres å få gjennomført et forsøk denne runden. Hvorfor? Fordi eggløsningen min trolig inntreffer på lørdag eller søndag! Jeg har mistenkt at det var slik lenge, men ikke visst det sikkert før nå. Det var liksom for utrolig til å være sant at en privatklinikk som skal hjelpe ufrivillig barnløse – ofte kvinner i en alder der de ikke har så mye tid å miste, og det til himmelhøye priser – skulle prioritere hensyn til timeplan og helg fremfor pasientens naturlige, kompromissløse og sensitive syklus.

Jeg ringte klinikken i forrige uke og fortalte at jeg hadde fått mensen den 15. – Da skal du komme på ultralyd på dag 10 og det blir torsdag 24. mai, sa sykepleieren. – Ok, det gjorde jeg sist også, og da fikk jeg faktisk eggløsningssprøyte som jeg skulle sette samme dag, svarte jeg.

For slik var det jo sist. Ultralyden på dag 10 viste at eggposen var klar. Jeg satte eggløsningssprøyten samme kveld, og kom for uttak to dager senere. Nå ble det, på grunn av rot fra helt andre hold enn vårt, ikke noe uttak og vi ble sendt hjem med et egg som var klart til uthenting. Det skrev jeg om her. Så man skulle kanskje tro at våre behandlere ville anstrenge seg en liten smule ekstra for å få det til å klaffe denne gangen. Men nei, sykepleieren gjorde en kjapp hoderegning og sa: – Å ja, men da går jo ikke det. Dag 10 denne syklusen havner på en torsdag og om du har like tidlig eggløsning denne måneden som forrige, betyr det uttak på lørdag og da er vi jo ikke her. Så da må dere nesten komme onsdag, om vi skal rekke uttak før helgen.

Jeg vet ikke om det er naivt av oss å ha trodd at klinikken vi betaler så mye penger til vil strekke seg så langt de kan for å hjelpe oss. At det ville være en fleksibilitet der for å fange opp det som er å fange opp. Det var i hvert fall et aldri så lite sjokk å høre henne si rett ut at hele to dager i hver eneste uke tas ut av kalenderen, på et behandlingssted som først og fremst baserer seg på tidssensitive menstruasjonssykluser.

– Hva hvis eggposen ikke er stor nok på onsdag, men at den blir det på torsdag? spurte jeg.

– Da avbryter vi forsøket, for det er ingen her i helgene, svarte sykepleieren.

Gjennomsnittlig antall dager i mine sykluser er 28-29, så på onsdag (dag 9) er det mest sannsynlig altfor tidlig å sette en eggløsningssprøyte. Tatt det vi nå vet i betraktning, kan vi dessverre ikke stole på at de tar den avgjørelsen som øker våre sjanser mest. Derfor har vi bestemt oss for å komme på ultralyd torsdag likevel, for å se hvordan ting ser ut. Slik reduserer vi sjansen for at noen som ønsker å rekke uttak før de tar helg, kommer i skade for å ta ut et umodent egg fra meg. Det er vanvittig i seg selv at vi føler at vi må passe på dette selv. Så får vi bare håpe på at jeg har en så treg syklus denne gangen at egget ikke slipper før helgen er over, slik at vi kan få til et uttak innenfor klinikkens åpningstider.

Ja, noen av innleggene på denne bloggen blir kanskje i overkant tekniske. Antagelig vekker akkurat denne typen poster mest interesse hos de av dere som selv er under ivf-behandling. Grunnen til at jeg likevel velger å gå i slik detalj, er at mange av dere spør meg om mine erfaringer med valg av private klinikker. Og litt av tanken bak min åpenhet om denne prosessen er å løfte vekk tabuet som fremdeles finnes rundt ufrivillig barnløshet, og som dermed gjør at få snakker om den eksisterende behandlingen her til lands.

Jeg har, som tidligere nevnt, ikke erfaring med andre klinikker. Jeg vet ikke om andre er mer dedikerte og om det i det hele tatt er noen private klinikker i Norge som holder muligheten for uttak og innsett i helgene åpen. Jeg undersøker dette i disse dager og kommer til å oppdatere dere med den informasjonen jeg eventuelt får.

Det jeg vet, er at forsøk i naturlig syklus – i motsetning til «tradisjonelle» stimulerte forsøk – er svært sensitive med tanke på hvilket tidspunkt et egg bør hentes ut. Naturen gjør det vanskelig å tukle med den. Da er det en enorm fordel at behandlingsstedet man velger å gi sine penger og tid til, er et som setter hensynet til behandlingen aller først. Så kan vi som gjennomgår dette lille helvetet konsentrere oss om å være pasienter.

On a brighter note: Det er nydelige sommerdager med tropiske temperaturer, jeg har noen spennende møter denne uken og til helgen har jeg bursdag! Viktig å huske på det som er bra midt i all frustrasjonen også. Husk det!

Ha en fin kveld, kjære lesere ❤

19 kommentarer
    1. Hei Mina ?
      Er innom og heier på dere! Håper inderlig at uttak ikke crasher med helg- og at forsøk i naturlig syklus gir fullklaff ?
      Jeg skjønner mer og mer hvor heldig jeg er som bor i Trondheim og har Spiren. Har hatt flere innsett i naturlig syklus- og de havnet alltid på helg. De stiller opp helg og helligdager, både når det gjelder uttak og innsett og frys av embryo (da er embryologene der flere ganger for å se til at embryo blir fryst på riktig tidspunkt). I tillegg fikk vi, etter mange mislykkede forsøk, være med å ønske oss medisiner etc selv. Jeg har som deg endometriose, men er ikke operert, så usikkert omfang. Fikk endelig klaff ved bruk av Prednisolon og klexane på ferskforsøk. Man vet jo ikke om det hadde klaffet uten- men jeg hadde veldig behov for å gjøre litt endringer i opplegget fra gang til gang. Jeg håper så inderlig at alt du/dere har vært igjennom nå skal gi dere den etterlengtede skatten dere drømmer om. Sender masse positiv energi! Masse lykke til! ?

    2. Hei! Kjenner jeg virkelig føler med deg i denne utmattende prosessen. Som om at det i seg selv ikke er krevende nok, så må man i tillegg tenke på slike “unødvendige” ting 🙁 Jeg sier som Cecilie over – kontakt Spiren! Der er de veldig tilpasningsdyktige og strekker seg langt for at du skal få den optimale behandlingen. Jeg selv hadde innsett hos de på 17. mai, just saying 😉

      Hilsen en ivf-søster som heier på deg!

    3. Dette gjør meg lynforbanna å lese!!! Er selv IVFer, og i håp om “bedre tider” valgte jeg i januar å gå fra offentlig til privat klinikk. I det private var hele hensikten å dyrke til blastocyst. Da det viste seg at uttak blei på mandag, ville innsett falle på en lørdag ved innstett av 5-dagers blastocyst, og min behandler sa at det ikke gikk, at man måtte sette inn et 3-dagers allikevel, fordi “de jobbet ikke på lørdager”. Jeg blei forbanna, men håpa på det beste ve innsett av et tre-dagers. Allikevel skjedde det mirakelet på uttaksdagen at den legen og spl som gjorde uttaket, sa at “da blir det innsett lørdag, siden det er bestemt at du skulle sette inn 5 dg blastocyst”. De var villige til å strekke seg, og kom inn ens ærend lørdagen. Det er jeg meget takknemlig for, nå som jeg er 19 uker gravid. Synes det private bør strekke seg i det lengste for deg! Ønsker deg alt godt, og at du skal slippe flere skuffelser nå!
      Hilsen fra en annen IVF-søster som også heier på deg 🙂

    4. Hei. Dette med at de ikke gjør uttak i helga overrasker meg virkelig. Var igjennom mitt første forsøk i månedsskifte, og i den forbindelse spurte jeg hvordan praksisen var for behandling i helg ved behov (dette var på Riksen). Da sa de at lørdager gjøres uttak, det er normal arbeidsdag for dem. Men at de forsøker så godt det lar seg gjøre å ikke ha uttak søndager og helligdager. Innsett gjøres alle dager, da dette er fort gjort. Så er virkelig overrasket over at de tilbyr mer der enn i det private.

      Heldigvis ser det ut til at alt klaffer, og vi testet positivt for en uke siden. Håper virkelig at dette er gangen det skal gå for dere <3

    5. Som nevnt et par ganger ovenfor, Spiren. Beste folka! Medmenneskelige og fleksible. Jeg fikk ordna meg bebis på en hverdag men hadde det mest optimale kommet på helg/røddag så hadde ikke det vært noe problem. Ønsker deg masse lykke til og at du finner deg en klinikk der du kjenner at de faktisk gjør sitt beste for akkurat deg og dere.

    6. Spiren i Trondheim är fantastiska. Jag har ”bara” varit på undersökningar och spolning av äggledare där, men hör att de är flexibla när det gäller helger. Hade absolut bytt till dom om ni har möjlighet ??

    7. Jeg anbefaler også Spiren på det varmeste, som mange i kommentarene over! Fantastiske folk, og samtidig faglig i toppsjiktet innen fertilitet i Norge og verden forøvrig. Ønsker dere masse lykke til!

    8. Hei! Holder på med mitt fjerde forsøk nå, forsøk nummer to på Hausken på Lysaker i Oslo. Vil virkelig anbefale den klinikken! Vi har aldri selv måtte inn dit en helg eller helligdag, men de var tydelig på at om det så skulle bli på 17 mai så skulle ikke det komme i veien for vår prosess.
      Masse lykke til videre! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg