POKÉ, POKÉ, POKÉ!

La meg starte med å si at jeg ikke akkurat tror jeg er noen pionér her jeg kommer trekkende med denne trendbolla av en middagsrett. De siste par årene har det knapt vært mulig å koble seg på internett uten å få en poké bowl i fleisen. Men så kan det jo hende at flere enn meg har gått rundt og fyst på denne herligheten, tenkt at det sikkert er vanskelig å lage selv og forbannet det faktum at det ikke kjører en foodtruck fra dør til dør akkurat der du bor og selger godsakene. Slik hadde nemlig jeg det i månedene etter at jeg stiftet bekjentskap med denne hawaiiske gudegaven i London sommeren for to år siden.

Etter å ha testet noen ulike oppskrifter har jeg landet på en egen variant, som på sett og vis er kjærlighetsbarnet til poké bowl og sashimisalat. Jeg lager den minst én gang i uka, i hvert fall om sommeren. Og da jeg la ut bilde av den på instagram her om dagen, var det en del som spurte om oppskrift, so here goes:

Som middag til to sultne voksne trenger du

  • 400 gram salma (eller annen fisk som kan spises rått)
  • 2 dl jasminris
  • 1 avocado
  • 1/2 hjertesalat
  • 1-2 vårløk
  • en spiseskje sesamfrø
  • en neve frisk koriander
  • en halv pakke frosne edamamebønner (tar halvannen time på kjøkkenbenken å tine)
  • 1/2 dl soyasaus
  • 1 ss riseddik
  • 1/2 lime
  • 2 ss cola (går fint å erstatte med pepsi max etc)
  • 1 fedd hvitløk (presset)
  • 1 ts fersk ingefær (presset)

Hakk halvparten av korianderen og skjær vårløk i ringer.

Surr hvitløk og ingefær raskt og på lav varme i et minutt eller to. Tilsett soyasaus, riseddik, lime og cola. La denne blandingen bli varm, men den skal ikke koke. Ta av plata og tilsett 1/4 av vårløken og hakket koriander (resten setter du på bordet du med stilk og blader). Bland sammen og ha over i en kald bolle.

Skjær fisken i kuber og legg den oppi sausen. Vend forsiktig og la stå (om det er veldig varmt i rommet kan du dekke den med plastfolie og sette inn i kjøleskapet) mens du tilbereder ris og legger frem grønnsakene.

Kok risen etter anvisning på pakken/posen.

Skjær salaten i strimler. Del avocadoen i terninger eller skiver og drypp litt lime over, slik at den ikke blir misfarget. Rist sesamfrøene raskt i varm og tørr panne. Tørk av edamamebønnene og ha dem i en bolle. Annet tilbehør som passer godt i tillegg eller istedenfor er mango, strimlet rødkål, syltet rødløk, syltet ingefær, agurk, squash, skivet reddik og chili.

Sett frem alt på bordet, sånn som du ville gjort med taco, så alle kan lage sin egen bowl slik de vil ha den. Du kan også la være å marinere fisken og servere ponzusausen ved siden av.

Jeg synes det passer best med farris eller øl til. Bon appétit! 🌿

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg