HODET OVER VANNET

Den siste uka har gått så fryktelig fort. Det har rukket å skje så mye. Altfor mye. Jeg klarer nesten ikke å ta det innover meg at det bare er fem dager siden egguttaket i Trondheim. Fem dager siden vi fikk beskjed om at to uker med sprøyter i magen og hormoner i ubalanse hadde resultert i to egg. Dagen etter, mandag morgen, fikk vi melding om at ett av dem hadde latt seg fertilisere. På kvelden ringte gynekologen fra Spiren og fortalte at embryoet så skikkelig bra ut, men at vi ennå hadde mange milepæler å passere før vi kunne slippe gleden løs.

De neste dagene skulle vi bare krysse fingrene for at embryoet fortsatte sin celledeling, slik at vi på fredag eller lørdag – i dag eller i morgen – skulle sitte igjen med vår etterlengtede blastocyst. Femdagers-embryoet som skal fryses ned og tines opp igjen når min kropp er klar for å ta det imot. Settes tilbake i min livmor når den er klar for å være et hjem for et skjørt lite embryo som skal bli til et barn.

De påfølgende dagene skulle bli uutholdelig spennende. Embryoet som mandag kveld hadde delt seg i fire, skulle deles videre til åtte i løpet av tirsdagen, til 16 i løpet av onsdagen. Så skulle det holde oss på pinebenken gjennom torsdagen. «Da vil det se litt ut som et sprengt bringebær», sa Liv Bente, den fine, varme, engasjerte og trygge gynekologen vår, da hun ringte mandag kveld. Så skulle vi håpe på at det ut av bringebæret sprengte seg frem et 32-delt embryo en eller gang i løpet av fredagen. Den kvelden skrev jeg på storyen min på instagram at de neste dagene ville no news være good news.

Men allerede tirsdag ettermiddag kom det nyheter. Embryoet delte seg asymmetrisk. Og dett var dett for denne gang. For tiende gang.

Vi har vært i en tåke de siste tre dagene. Dagene som skulle vært fylt med spenning, har blitt fylt med mental flaksing med armene i et forsøk på å holde oss flytende så vi ikke synker. Og når det bare er så vidt man ikke drukner, har man ikke mye pust til overs. Ikke mange åndedragene å avse. Vi må være sparsommelige med det lille vi har og velge med omhu hva vi bruker den til. Pusten, altså. Så selv om jeg setter stor pris på hver eneste melding og hvert eneste tegn på omsorg, fra fjern og nær, så har jeg ikke pust nok til å svare akkurat nå.

Klinikk Spiren viste seg å være alt vi håpet på, og mer. Gynekolog Liv Bente, sykepleier Bente og embryolog Peter er en trekløver vi ikke skjønner at vi har klart oss uten hittil. Så dyktige, interesserte, varme, ærlige og omsorgsfulle. Nå skal de snakke sammen, se på hva som gikk galt, hjelpe oss med å tenke ut veien videre. For første gang siden vi for fem år siden innså at vår vei mot det å bli foreldre skulle bli en mørk og kronglete en, har vi nå et apparat vi stoler helt og fullt på. Det å vite at våre behandlere gjør det som står i deres makt for å hjelpe oss, betyr at vi kan konsentrere oss om å være pasienter. Midt oppi dette helvetet, er det en stor hjelp og trygghet i akkurat det.

Jeg har en uke på meg til å ta meg sammen, for fredag om nøyaktig en uke skal jeg sitte på scenen under Nordiske Mediedager i Bergen. Jeg har sagt ja til å delta i et panel der vi skal snakke om helt andre ting enn det som fyller hele meg akkurat nå.

Før ville jeg fortet meg og meldt avbud, ville tenkt at én uke var for ambisiøst, men nå har jeg tenkt å gjennomføre det. For jeg tror det er helt avgjørende at jeg tvinger meg selv til å være mer enn bare ufrivillig barnløs. Jeg trenger å minne meg selv på at det også finnes ting jeg er og gjør frivillig. Arenaer jeg har kontroll i, roller jeg kan besitte om jeg vil.

Så håper jeg at ubesvarte meldinger og spørsmål, glemte invitasjoner og bursdager, og et generelt fravær av oppmerksomhet både forstås og tilgis. For nå.

14 kommentarer
    1. Jeg begynte å lese bloggen din for noen måneder siden da vi skulle starte ivf-prosessen. Nå vil jeg bare legge igjen et ❤️. For det dere går igjennom, og som takk for at du skriver så brutalt ærlige tekster som treffer.

    2. Kjære Mina, tårene triller… ❤️ For er selv ufrivillig barneløs og vet at mye av det samme venter meg… Så godt å lese at Spiren tar så godt vare på dere i denne vanskelige reisen… Godt å høre at dt fortsatt finns medmenneskelighet og omsorg i denne bransjen, stoor klem tenker ofte på deg!

    3. Fine, fine Mina! Så kloke ord. Og du er så mye, mye mer enn forsøkene du holder på med. Du kommer til å naile mediedagene! Også kommer du sterkere tilbake med crewet du har funnet på Spiren. Tenker at du har en ny start nå❤️🌸❤️

    4. Nå ble jeg skikkelig lei meg Mina ❤️ Jeg håper av hele mitt hjerte at neste gang, da er det deres tur❤️Mange varme tanker, positivitet og alt håp i verden! Klem

    5. Dette var ufattelig trist å lese, Mina❤️Jeg heier på dere! Spiren er full av fantastiske mennesker. Håper de kan hjelpe dere❤️Ikke gi opp håpet✨Sender masse kjærlighet fra Trondheim❤️Klemmer i fleng❤️

    6. Så utrolig trist å lese❤️Føler med dere og sender mange gode tanker og kjærlighet. Dette gamet er ikke for pyser, det er brutalt og det koster så mye. Jeg er så glad over å lese at dere har funnet en så bra klinikk hvor dere har tillit til behandlerne og opplever å bli sett❤️Ta en dag av gangen- lev i nuet, det har hjulpet meg mye❤️Krysser fingrene for at det neste gang er deres tur❤️

    7. Kjære deg. Ønsker deg lykke til videre og håper inderlig dere snart lykkes.

      Har du fått testet egg-kvalitet? Noe forskning på endometriose foreslår at eggkvalitet kan påvirkes av endometriose.

      Håper dere kommer til bunns i dette.

      Ingen kan uansett si at dere ikke prøvde.

      Sender masse lykkeønskninger

    8. Kjære deg! Dette var utrolig trist å høre! Ville bare sende deg et stort 💜
      Kjenner meg (dessverre) veldig igjen i smerten og fortvilelsen din. Føler med deg, og ønsker deg masse lykke til videre!

    9. Hørte en podcast du var i på familieliv og begynte nettopp å lese bloggen din😊 Takk for for at du formidler det her på en så ærlig og god måte. Du er utrolig tøff! Jeg er selv i samme situasjon etter flere forsøk og vet hvor utrolig tomt og urettferdig livet føles når det ikke går som planlagt. Sender deg en stor klem og mange lykkeønskinger til neste forsøk ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg