IKKE PENT Å LYVE

Jeg vet ikke om det er mest hyggelig eller trist at jeg får så mange meldinger om hvor modig jeg er hver gang jeg påpeker uholdbare ting. Være seg i norsk politikk, mediebransjen eller bloggere og podcasters kommunikasjon med de mange tusen som følger, leser, lytter og tror på dem. Misforstå meg rett, det gjør meg glad og motivert å få ros og heiarop fra dere som leser, men det burde ikke være så vanskelig for oss som har en stemme og en plattform, å bruke vår posisjon til å si fra når vi ser noe som er galt. Det burde ikke være så sjelden vare. Flere burde være som Lois Lane.

 

 

Nå er ikke alle med en plattform nødvendigvis opptatt av eller oppdatert på hva andre i offentligheten driver med, men det er deprimerende mange som velger å bruke masse energi på å baksnakke og spre rykter om mennesker de mener gjør kritikkverdige ting – igjen være seg i politikken, pressen eller blant influencere – fremfor å ta kritikken åpent, og bidra til at det kritikkverdige blir kjent for flere, og til og med kanskje tar slutt. Dessverre er det som regel et par ting som kommer i veien: a) Man passer seg for å tråkke andre kjendiser på tærne fordi man er redd for å bli ekskludert fra et eller annet «godt» selskap. b) Man vil ikke fremstå som kritisk og skarp, i frykt for at man mister annonsører og samarbeidspartnere. c) Det er pes å engasjere seg, det er chill å la være.

Dere som har fulgt meg en stund har nok fått med dere at jeg sliter litt med å gi noen av ovennevnte hensyn prioritet. Jeg skal ikke lyve, det hender jeg lar meg stoppe av den siste, c altså. Men som regel klarer jeg ikke holde kjeft når jeg ser ting som jeg vet eller mener er galt. Jeg trives uansett ikke i selskap med kjendiser og/eller samarbeidspartnere som lar seg skremme av litt åpenhet og ærlighet, så jeg lar det stå til når jeg har tid og overskudd.

 

 

Og sist ute i kategorien «ting jeg kanskje burde holde kjeft om slik alle andre gjør» er – som mine følgere på instagram allerede har sett – «The Solution» fra Oslo Skin Lab. Pulveret som ifølge produsenten «bidrar til å øke hudens elastisitet samt glatte ut hud og gi mindre rynker» har vært å se hos mange bloggere i lang tid, men den som har frontet dette mest aggressivt er tidligere magasinredaktør, nå podcaster, Vanessa Rudjord.

Første gang jeg hørte om The Solution var i Synnøve og Vanessas podcast. Siden jeg likte podden godt og opplevde damene som oppriktige trodde jeg faktisk først at dette var noe bra greier, med dokumentert effekt. Det var først da jeg hørte om den såkalte «scanningen» at varsellampene begynte å lyse. Jeg husker ikke i hvilken episode det var, men det var noen uker etter at Synnøve hadde begynt å bruke pulveret. Hun sa noe sånt som at hun selv ikke så noen forskjell i speilet, men at «scanningen» hun hadde vært på viste at pulveret hadde hatt en tydelig effekt. Senere er også denne scanningen brukt som den mest håndfaste dokumentasjonen på at produktet virker.

 

 

Man kan jo spørre seg hvorfor i all verden en skulle betale masse penger for noe som ikke gir en effekt man selv merker. Man kan også vise til alle leger og eksperter som tilbakeviser påstanden om at det å innta kollagen som kosttilskudd reduserer rynker og cellulitter. Det jeg likevel reagerer mest på er at stemmer jeg har stolt på, tatt med meg på turer, til og med ledd og grått av, lyver meg rett inn i øret. I episoden «Dum og dummere» (no pun intended!) som ble publisert 7. februar, gjentas dette budskapet, her fra et innlegg på bloggen til Rudjord.

 

 

Det skal ikke mye research til for å finne ut at de som står bak scanningen, er alt annet enn en «objektiv tredjepart». Oslo Hudpleieklinikk selger selv The Solution i sine butikker og på sine nettsider.

 

 

Det skal heller ikke mange scroll og trykk til for å finne ut at testen Vanessa hevder overfor sine lesere at hun personlig tok initiativet til, er standard prosedyre i markedsføringen av dette pulveret. Det er ikke bare Vibeke (52) som også har foretatt denne scanningen, den tas av bloggere og andre som har kommersielle samarbeid med Oslo Skin Lab. Blant andre som låner sitt navn og fjes til dette i beste fall tvilsomme produktet er Lene Orvik, «Treningsfrue», Emilie Tømmerberg, Elisa Røtterud og Hedda Skoug.

 

 

Og resultatet er visst alltid positivt, kan den «objektive tredjeparten» Oslo Hudpleieklinikk melde – i en annonse fra Oslo Skin Lab.

 

 

Med andre ord: De som foretar testen der resultatet forteller deg at du trenger dette pulveret, er de samme som tjener mer jo flere poser av dette pulveret som selges. Så med mindre du ser en forskjell til det bedre på disse bildene fra bloggen til Emilie Tømmerberg – som gikk fra før-bildet til venstre til etter-bildet til høyre etter å ha brukt The Solution – så kan du bruke pengene dine på noe annet fint.

 

Som dere kanskje skjønner, så har ikke Tømmerberg selv satt sammen disse før- og etter-bildene. Trolig fordi de ikke viser noen forbedring. Jeg har selv bladd meg tilbake åtte uker fra innlegget der den nye huden presenteres (bildet til høyre) og funnet et bilde av huden slik den så ut før hun ifølge seg selv begynte med The Solution (bildet til venstre).

Så vil jeg til slutt si at jeg selv er en sucker for reklamer og bruker altfor mye penger på skjønnhetsprodukter, parfymer, sminke og all slags jåleri. Selv om jeg har prøvd å kule’n litt etter dette glimrende innslaget fra MinMote, har jeg fremdeles badet fullt av dyre produkter jeg sikkert ikke trenger, men som jeg bare liker og føler meg vel av å bruke. Vi lyver til oss selv hver dag for å få oss selv til å føle oss bedre. Det som er ugreit er å lyve til andre for å tjene penger selv.

 

(Bildene i dette innlegget er hentet fra annonser for Oslo Skin Lab.) 

10 kommentarer
    1. Å takk! Jeg holder på å innarbeide noen hudpleierutiner og har tenkt at det derre kanskje kunne være noe 🙂 Da kjøper jeg meg heller en fin leppestift for pengene 😉

    2. Jeg må ærlig innrømme at jeg har latt meg hjernevaske og brukt the solution i 9 uker. Avsluttet abonnementet på dagen etter å ha sett innleggene dine. Jeg er egentlig en relativt oppegående person, men lar meg litt for lett fenge av alt som blir lovet hva angår skjønnhetsprodukter. Takk at du fikk meg til å åpne øynene og samtidig sparer meg noen kroner 😉 må forresten påpeke at jeg ikke så noen forskjell.
      Vil også si at det reklameres for dette produktet i podden til andersen og jakobsen også. Førstnevnte skryter dette produktet opp i skyene, og sier det er «livets pulver» (eller noe sånt), og sier det er grunnen til at huden hennes ser så fantastisk ut. Nå har jeg også gått tilbake og sett på bilder og ser null forskjell fra tidligere bilder – være seg 1 år tilbake eller 3 mnd. Det jeg synes er rart er jo at de som skriver om dette produktet er hyppige gjester på diverse skjønnhetssalonger hvor de får sponset diverse hudprodukter og behandlinger. Hvorfor nevnes ikke disse?! Jeg hadde nok stolt mer på reklameringen dersom samtlige hadde brukt hudkrem fra en dagligvarebutikk, hatt samme kosthold (og genetikk?), slik at det eventuelle resultatet kun kan være basert på the solution.
      Kjempebra at du tar opp slik ting! Lenge leve ærligheten👏🏼

      1. Takk, Line! Vi er flere som anser oss som (og ER, da! ;)) oppegående mennesker, men samtidig lar oss lure av reklamer som lover gull og grønne skoger. Men virker det for godt til å være sant, er det som regel det, haha.

        Godt spørsmål om de andre skjønnhetssalongene og produktene som The Solution-damene får sponset, men ikke snakker like mye om! Svaret er så enkelt som at behandlingene og produktene som kun nevnes den ene gangen som regel er sponset, det vil si at de bare får dem gratis, de får ikke noen penger for å anbefale produktene eller salongene. Mens The Solution og andre produkter du ser ivrigere anbefalinger av, er rene reklamekampanjer. De får ikke bare pulveret gratis, de får en god slump med penger for å fortelle om og anbefale produktene. Tidligere var førstnevnte ofte merket med #spons, mens sistnevnte var merket med #reklame eller #annonse. Nå må alt merkes med en av de to siste, noe som gjør skillet mellom redaksjonell og kommersiell omtale tydeligere, men som samtidig hvisker ut skillet mellom det man har fått penger for å snakke pent om og det man bare har fått gratis.

        Så må jeg legge til at jeg ikke synes det er noe problem i seg selv å reklamere for produkter, jeg synes bare det er et ganske stort problem å lyve 🙂

    3. Takk Mina! Det er jo pinlig, trist og skammelig at damer med potensiell innflytelse og mange følgere, reklamerer for dette. Takk takk takk, for at du er en motpol til idioti som dette! God torsdag til deg, dette innlegget gjorde dagen min pittelitt bedre! =)

    4. Vil berre sei: fantastisk bra innlegg! Takk for at du gjer andre oppmerksom på dette! Eg elskar ærligheita di! Fortsett sånn!

      Og medan eg er i gong; så syns eg du skriver utrulig bra og har mange bra innlegg 🙂 alltid kjekt å lese bloggen din

    5. Hei, Amen Mina. Jeg har en mann som er Hudlege, og selv er jeg Sykepleier. Jeg har vært med og testet dette pulveret i laboratorium. Det er en vits! For det første, de skriver at du kan blande det i alt, feks kaffe, te, melk. Vi kan ikke ta medisiner sammen med disse tre tingene, fordi koffein ødelegger/dreper opptaket. Det er bare en ting jeg vil nevne, og jeg tenker få er klar over dette. Dessuten har vi ikke enzymer i magen, til å spalte kollagen. Så det kan ikke virke uansett. Min mann ler rått, og sier det er så lite som skal til for å lure damer med juks og fanteri. Det jeg nå skriver, håper jeg veldig mange leser. Fake IT, til u make IT. Takk for stemmen din Mina! Du er rå😀👍👏.

    6. Takk å Takk Mina – godt at magefølelsen er inntakt!
      Virker som om selvrespekten er helt fraværende hos disse som fronter dette – blir så sint!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg