ET OPPLØFTENDE BREV

Det har vært noen labre måneder på fertilitetsfronten siden oktober og den litt skumle opplevelsen i St. Petersburg. Jeg har nesten ikke orket å tenke på noe som har med prosjekt baby å gjøre. Hadde på en måte lagt alle egga (hehe) i den ene kurven og da det gikk skeis, mistet jeg helt håpet. Vi skulle jo ta det forsøket i Russland som et testforsøk for å se hvordan vi responderte på deres regime med medisiner, timing og embryo-dyrking. For siden vi aldri hadde vært gjennom et sånt opplegg som de anbefaler og mener er den rette måten å gjøre ting på, mente de at de ikke kunne vite om vi var «eligible» for garantipakken deres. Siden vi ikke visste hva de ville anbefale videre, kjøpte vi heller ikke noen såkalt 3-pakning med forsøk. 

Så gikk det jo som det gikk da vi var der borte, og selv om vi hadde tillit til dem når det gjaldt det faglige, så orket ikke jeg tanken på å skulle utsette meg selv for det der igjen. Da vi gjorde det klart at vi ikke kom til å fortsette behandlingen der, ba vi om å få rapporten vi hadde blitt enige om at skulle utarbeides på bakgrunn av forsøket. Det skulle jo si noe om det i det hele tatt var liv laga, og hva vi eventuelt burde gjøre videre. I og med at hun Olga hadde pushet litt på dette med eggdonasjon helt fra begynnelsen av, regnet vi med at rapporten skulle konkludere med at det var dét vi burde satse på. Men rapporten kom aldri og etter å ha purret tre ganger på tre måneder, ga vi opp og glemte hele greia. 

Overraskelsen var derfor stor da jeg for noen dager fikk en epost fra klinikken i St. Petersburg. Jeg var så sikker på at rapporten skulle konkludere med noe kjipt, at jeg ikke orket å åpne eposten før Jonas kom hjem fra jobb. Også han var rimelig sikker på at det skulle stå noe i baner av at vi hadde få eller ingen sjanser til å lykkes med «vanlig» assistert befruktning. Men jaggu! De har lagt til grunn alle rundene vi har vært gjennom, antall egg, hvor mange som har vært modne, hvor mange som har latt seg befrukte, at vi syv av ni ganger har sittet igjen med gode nok embryo å sette inn igjen, at embryoene kun har fått sjansen til å dyrkes til blastocyster (femdagers embryo) to ganger, og kommet i mål den ene gangen og nesten i mål den andre, og til slutt at vi aldri har fått anledning til å sette tilbake en blastocyst i en naturlig syklus – altså i en livmor som har fått hvile seg en syklus eller to etter stimulering, uttak og alt det stresset som den blir utsatt for under et forsøk. Tatt alt dette, mine siste prøver og min (relativt unge) alder tatt i betraktning, har de faen snurre meg konkludert med at de anbefaler oss å fortsette å forsøke med egne egg! Det er fortsatt håp! 

Jeg ble så glad at jeg begynte å grine. Det var da jeg så det stå der svart på hvitt at det gikk opp for meg hvor lite håp jeg hadde hatt igjen i meg de siste månedene.

Så nå er vi i gang med å finne ut hvilken klinikk – mest sannsynlig her i Norge – vi skal sette vår lit til, og som kan hjelpe oss videre. Denne våren skal vi opp på hesten igjen, med IVF-forsøk etter oppskriften fra klinikken som er helt rå faglig men ikke så rå mellommenneskelig, utført i litt mildere norske omgivelser, av litt snillere leger. Heldigvis er det noen spesialister her til lands også som sverger til de samme metodene (som tross alt gir mer mening enn noe annet), vi har bare ikke vært så heldige at vi har hatt med dem å gjøre ennå. Man lærer mye underveis i denne prosessen, det er i hvert fall helt sikkert.

Jeg kjenner virkelig den berømte klokka tikke nå. Som 36-åring har jeg nå gått inn i det første av de to årene der fertiliteten hos gjennomsnittskvinner stuper brattest. Håper bare ikke de to neste årene går like fort som de to siste. 

14 kommentarer
    1. Jeg holder nesten pusten da jeg leser innleggene dine Mina! Flere av forsøkene dine ser ut til å ligne den jeg selv gjennomgikk for noen år siden. Selv lyktes jeg i mitt 37 år. Jeg vet jo at råd og anbefalinger kan gi en blandet følelse ettersom det er så mange individuelle og ukjente faktorer som påvirker utfallet, men lurer likevel på om du har vurdert Hausken i Haugesund? De har jo vært svært opptatt av fertilitetsbehandling av kvinner med endometriose og har holdt flere seminarer i regi av endometrioseforeningen hvor behandling både i forkant og under forsøk har vært tema. Har aldri hatt forsøk der selv, men det stod helt klart på listen over aktuelle klinikker i «min tid». Du skriver forresten fantastisk godt om hele det spekteret av følelser og tanker man går igjennom som ufrivillig barnløs. Jeg skulle ønske jeg kunne ha lest denne bloggen i de årene det stod på for min del.

    2. Lykke lykke til uansett hvor dere skal i veien nå neste gang!

      Jeg vet ikke om dere har landet på noe sted, men må bare si at på klinikk Hausken på Lysaker så ble vi presentert for samme type regime som du beskrev at du skulle igjennom i Russland den gangen. Så de driver med denslags her til lands også 🙂 Vi har jo ulike problemer som bakgrunn for fertilitetsproblemene mange av oss, men i forkant av vårt 5. forsøk (som endte med det 9.innsettet) så gikk jeg på en sånn heftig og lang antibiotikakur som de anbefaler på en av de kjente klinikkene i Athen, basert på en blodprøve menstruasjonsblod sendt ned der per post. (Ja faktisk. Jaiks.) De tror på at små rester av feks klamydiabakterier kan redusere fertiliteten. (Jeg har aldri hatt klamydia, ei heller mannen. Har også testet negativt på klamydia hos fastlegen rett i forkant av blodforsendelsen til Hellas.)

      Vårt 9. innsett har nå resultert i livvaktig krabat i livmor, lagd hos Hausken. Jeg kan jo varmt anbefale dem (sier seg kanskje selv), men viktigst er kanskje at regimet som du hadde tro på, tror de også på der. Jeg heier på dere! Tvi tvi tvi! Dette ble langt og rotete – men jeg ble spontant entusiastisk på dine vegne. Klem

    3. Alle gode ønsker til dere! Mina (‘bare’ seks runder prøverør, en halv adopsjonsprosess og så det som i helsepapirene står oppgitt som ‘spontan graviditet’. Føltes ikke akkurat spontant, men beviser for meg at kroppen ikke er en konstant faktor).

    4. Hei Mina! Jeg finner stor støtte i å lese om det dere går igjennom, da jeg nå har 12 forsøk bak meg. Er utslitt, sensitiv og lite håpefull. Så takk for det! Jeg leste nettopp det siste innlegget ditt og ble nysgjerrig på hvilke leger i Norge som opererer etter samme metoder som i Russland. Vi er på Hausken, vårt 7. forsøk ble nettopp negativt der. Så vi begynner å se litt rundt oss, hvilke alternativer vi har. Hvilke klinikker har erfaring eller hørt om i positiv retning?
      Ps! All lykke ønskes dere🍀

    5. Hei Mina! Jeg finner stor støtte i å lese om det dere går igjennom, da jeg nå har 12 forsøk bak meg. Er utslitt, sensitiv og lite håpefull. Så takk for det! Jeg leste nettopp det siste innlegget ditt og ble nysgjerrig på hvilke leger i Norge som opererer etter samme metoder som i Russland. Vi er på Hausken, vårt 7. forsøk ble nettopp negativt der. Så vi begynner å se litt rundt oss, hvilke alternativer vi har. Hvilke klinikker har erfaring eller hørt om i positiv retning?
      Ps! All lykke ønskes dere🍀

    6. Nå ble jeg veldig glad på deres vegne. Ta håpet tilbake, gå opp på hesten og ikke gi opp. Det blir kjempespennende å følge med. Krysser alt jeg har for dere!

    7. Så flott at dere fikk så positivt svar selv om det tok sin tid. Lykke til videre!
      Må bare si til slutt at du er utrolig vakker!

    8. Hei Mina! Så bra dere fikk gode nyheter fra Russland. På Spiren gjør de total-frys: fryser alle blastocyster og setter inn igjen i senere syklus. Det er ikke et fast opplegg de har, alle får individuell behandling. Ingen samlebåndsfølelse, og de har virkelig det medmenneskelige du savnet i Russland. Lykke til!

    9. Så gode nyheter! Brukte dere PGS i Russland? Jeg håper og ber om at alt ordner seg, og at alt strevet ender opp i et mirakel <3

    10. På det niende prøverørsforsøket gikk det endelig for oss! Jeg vil anbefale Medicus i Trondheim på det varmeste. De er så utrolig profesjonelle, engasjerte og snille 🙂 Masse lykke til videre!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg